enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Därför bör hästsporten uteslutas ur OS

Kategori: Hälsa

När OS började så lusades mitt flöde på sociala medier ned med artiklar och diskussioner kring att hästarna inte bör få vara med i OS. Eftersom jag klassificerade det som bullshit brydde jag mig inte ens om att läsa skräpet.
 
MEN...men, nu har jag bildat mig min egen uppfattning om varför hästarna inte bör få vara med i OS längre. Och det beror på följande, sammanlagt diskades fyra hoppryttare efter att man funnit blod på flankerna efter spö och sporrar.
 
 
Låt mig upprepa, man...fann...blod...på...hästarna...efter...att...de...spöats...upp...inne...på...tävlingsbanan!!!!!!! Jag finner inte ord för att beskriva min vrede. Det här ska föreställa eliten. Det här är de ryttare våra barn och ungdomar ser upp till och vill efterlikna. Och de spöar skiten ur sina hästar inne på tävlingsbanan framför både publik och kameror!!!!!!!!!!!! 
 
Jag vill även ta upp en annan incident som gör mig förbluffad och det är Adelinde och Parzival. I ett eget uttalande säger hon att hästen hade 40 graders feber. Hästkraken har stått med dropp i nio timmar och media rapporterar det som något beundransvärt att hon väljer att lämna banan...
 
Jag har själv rest med hästar. Hästar som behövt ha dropp innan tävlingsdagen på grund av uttorkning och jag vet också att på grund av de mängder som måste i så är nio timmar per se inget att hänga upp sig på. Sjukdom och feber kan drabba vem som helst och ibland oturligt nog inför stora tävlingar. När det gäller människor kan de själva säga hur de mår och känna efter om de är i tävlingsform. När det gäller våra hästar måste vi lita på de signaler de sänder oss och jag har så otroligt svårt att tro att Parzival helt plötsligt inne på tävlingsbanan känns dålig. VARFÖR I HELA H.... RED HON ENS IN PÅ BANAN. 
 
Men det är väl egentligen det som är poäng eller hur...det är inte ryttarna som är roten till problemet utan det är faktiskt FEI och deras släpphänta funktionärer. Jag vill skriva så många fula ord om FEI här att mitt svenska ordförråd inte ens räcker till. Men jag låter mig nöja med inkompetent. 
 
Spöar och sporrar man hästen tills den blöder är det inte bara diskvalificering som är aktuellt, avstängning under x antal tävlingar och en anmälan om djurmisshandel borde också vara standard. Vad skulle hända om Pia Sundhagen slog någon av sina spelare tills denne blödde för att Pia ansåg att spelaren sprungit för sakta eller tvekat på ett skott. Jag vet att det är en absurd jämförelse men så långdragen är den inte. På den här nivån förväntar jag mig perfektion, även när det går dåligt förväntar jag mig att ryttarna handlar sportsmannamässigt. 
 
Så länge ryttarna inte kan sköta sig hör inte hästarna hemma i OS. 
 
 
Kommentera inlägget här: