enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Smartstallar del 2

Kategori: Teknik

Efter mitt förra inlägg har jag luskat runt lite på internet och hittat en del roliga tekniska och praktiska lösningar för det smarta stallet.
 
Fick hjälp med att lyfta av dörren, visste inte ens att det behövdes...Kanske inte så smart.
 
De tyngsta arbetsmomenten i stallet är kopplade till hästens utfodring, först maten i sig och sedan allt evinnerligt bajs. Bajs i boxar, bajs i hagar, bajs överallt. 
 
Ett sätt att slippa alla dessa Ikeapåsar är rälshängda vagnar. Men eftersom intresset för teknikutveckling på hästsidan är svalt så finns heller inget intresse bland företagen eftersom det är kostsamt att ta fram ny teknik. Därför kan det vara svårt att hitta rälssystem för häststallar, men det är inte omöjligt. Ydre-Grinden är ett företag som gör stallinredning för både nöt och hästar och där skulle man säkert kunna få en hel del bra tips.
 
Att samla upp gödsel i hagarna är viktigt inte minst med tanke på parasitbekämpningen, meeeen det är tungt att göra för hand med skyffel och skottkärra.Numera finns dock gödseldammsugare att både köpa och hyra. Men så ramlade jag över någon som varit riktigt klurig och använt en sweeper till sin åkergräsklippare för träckuppsamling. Det var fyndigt tyckte jag.
 
Att kunna använda lastare för att skotta ut lösdriften är inte så svårt att få till. Men tänk på att det även går att planera boxsystem med flyttbara stallväggar för utgödsling med lastare. Och har man råd och vill satsa ännu lite mer finns det ju mekaniserad utgödsling även för häststallar.
 
Sen har jag den senaste veckan ramlat över lite roliga appar också. De flesta hästappar har hittills mest varit spelappar men nu börjar det kom lite matnyttiga saker också. Hippsons app HorseNews tycker jag fungerar utmärkt. Skönt att få nyheter från hästvärlden mer samlat istället för, som jag också har det, i ett konstant flöde på Facebook i ett enda kaos. Sedan har Equilab kommit ut med en testversion av en träningsapp. Den ska bland annat kunna bestämma gångarten, tid, sträcka mm. Tyvärr verkar testversionen fungera si så där. Men jag har laddat ned den och håller tummarna för att utvecklarna får till det. 
 
Använd gärna hashtaggen smartastall och tagga dina lösningar och andra tekniktips.
 
 
Kommentera inlägget här: