enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Fy fan ridsporten skärp till er

Kategori: Hälsa

Det här inlägget började som en Facebookpost precis som hänt tidigare. Men när delningslänken bråkade fick det bli ett blogginlägg istället. 
 
Det är ingen hemlighet att jag är mycket mycket kritisk till hur ridsporten och framförallt dressyren utvecklats. Jag har nämnt vid ett flertal tillfällen att vi som jobbar med hästar och håller på med olika former av träning banne mig måste kunna rannsaka oss själva, ta ett steg tillbaka och fundera över vad vi håller på med. 
 
Jag är inget fan av djurens rätt eftersom jag tycker att deras aktioner i många fall slutar i mer onödigt djurlidande. MEN de har rätt i en sak och det är att vi MÅSTE överväga hurvida vi utsätter våra hästar för inlärd hjälplöshet!!! 
 
Ovan ser ni ett screenshot från ett öppet inlägg, länk hittar ni här
Det var den som inte ville fungera på min Facebooksida. Iallafall det ni ser är öppna träningar från Falsterbo 😞 För er som tycker att hästarna är så fina och allt är halleluja, grattis ni är totalt hjärntvättade. 
 
Det här är ögonblicksbilder ja, och normalt dömer jag inte sådana. MEN på en internationell nivå ska vi inte behöva se sådana här bilder överhuvudtaget! Och det är inte bara en enstaka individ som beter sig utan alla i arenan. 
 
Vad hjälper ett förbannat mätinstrument för att detektera om nosgrimman sitter för hårt åt om sedan ridningen är skit?! Här hjälper inte tekniken. Här måste hela dressyrvärlden och FEI fråga sig vart sporten är på väg och hur man vill att den ska utvecklas. Jag läste nyligen ett nedlåtande blogginlägg om alternativa träningsmetoder, men helt ärligt allt är samma skit tror jag. 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: