enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Nu är det sommar nu är det sol, nu dör hästarna i hagen...

Kategori: Hälsa

Det här inlägget började som en text på min Facebooksida, men när den drog iväg insåg jag att det skulle bli bättre att göra om till ett blogginlägg. Det hela började med den här artikeln jag läste om ett sto som dött av värmeslag i USA för ett några år sedan. Nu är ju detta inte lika vanligt i Sverige men jag vill ändå skriva några rader om det här med hästarnas termiska komfort under sommaren.
 
 
Det är som sagt intressant det här med hästarnas termiska komfort. I de svenska djurskyddsföreskrifterna till exempel kan man läsa "10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha 
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats." Eller "..För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses." Angående sommaren står det bara att man ska skydda hästarna mot insektsangrepp. 
 
Det har gjorts mycket studier på hästarnas termiska komfort. Det man kommit fram till är att deras normala värmeproduktion inte förändras i området -15 till +25 grader Celsius. Deras termiska komfort zon alltså de temperaturer hästarna upplever som mest behagliga ligger mellan 7 till 24 grader. Detta går att läsa i Current Therapy in Equine Medicine. När temperaturen stiger upp mot 25 grader Celsius och mer måste alltså hästen hitta sätt att hålla sig sval. Hästar liksom andra djur gör sig av med värme genom perspiration, konduktion, konvektion och strålning.
 
 
Vad detta är återkomer jag till i nästa inlägg.
 
Kommentera inlägget här: