enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Är du hemma sjuk?...Då är du ingen riktig hästmänniska!

Kategori: Hälsa

Just nu pågår en debatt om hästnäringens baksida. Några av er har kanske sett de två avsnitten på SVTs Dold där man granskar hästnäringen lite närmare. Här kan du se dem. Temat för juni, juli och augusti kommer vara teknik och hälsa och det här är mitt inledande blogginlägg. När jag skriver hälsa dras kanske era tankar till hästens hälsa, skador och sjukdomar. Men faktiskt kommer mitt fokus vara vår hälsa, alla vi som arbetar med hästar oavsett om det är som hobby eller proffessionellt. 
 
 
De här två avsnitten ger en tydlig bild av hur det går till på många arbetsplatser. Sedan ska man inte dra alla över en kam. Ni kanske noterade att det framförallt var ridsport de fokuserade på. Jag har själv jobbat i både galopp och travstallar i både Sverige och utomlands där jag fått bra (vit) lön och varit försäkrad. Till och med är det så att jag har en pensionsförsäkring kvar utomlands.
 
Jag har även sommarjobbat i ridstallar mot boende, mat och fickpengar på 3000kr, utan försäkring och avtal. Det finns bra och dåliga arbetsplatser oavsett hästgren. Det gäller att hitta rätt och inte leva i det blå, "åh det här är mitt drömjobb, jag kommer aldrig få det bättre....". Detta är kanske inte så lätt när man är ung och cynismen inte kommit än. Därför är det upp till oss vuxna att faktiskt ta ett ansvar för dessa unga människor. Det gör mig mer än mörkrädd när Maria Gretzer kör hela sin vet-du-vem-jag-är-grej!!!! Hallå sedan när blev hon ledare för en maffialiga!! Den där skiten tillhör det förgångna, men sedan tillhör hon väl en förgången generation också. 
 
De här avsnitten målar en bild av hästsporten som jag är alltför bekant med. Hela den här jobba-trots-brutna-ben-hjärnskakning-och-låtsas-som-ingenting stilen är helt vansinnig. Varför kan man inte få vara sjuk eller skadad? Varför måste man upp på hästen till varje pris? Vad är poängen med att slita ut sig fullständigt och sedan leka martyr på sociala medier? Jag är ledsen jag känner inte särskilt stort medlidande med alla dessa "martyrer". Det enda dessa personer lyckas med är att berätta för ungdomar att så här går det till, rätta in er i ledet eller försvinn. Det gör mig fullständigt vanvettig. Det går att jobba med hästar oavsett om det är professionellt eller som hobby utan att det ska innebära en massa lidande. Man ska kunna ställa krav på ordentliga anställningsavtal som följer kommunals riktlinjer. Vilket leder mig vidare till nästa blogginlägg "Sedan när blev det en rättighet att ha häst?".
 
 
 
Kommentera inlägget här: