enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Djurplågare...

Kategori: Hälsa

Det här inlägget har varit jätte svårt att skriva. Jag har publicerat och opublicerat flera gånger. Det finns framförallt två orsaker till att det har varit så svårt att skriva. Dels har det varit svårt att få fram poängen och vad det egentligen är jag vill ha sagt. Dels har det inneburit en rannsakning av mig själv och sådant kan alltid ta lite tid.
 
(Någonstans där står en liten åsna :-)
 
Det här inlägget kommer handla om korta filmsekvenser och bilder vi delar ohejdat på sociala medier. Dels sådana vi laddar upp själva, dels sådana som andra laddat upp och vi delar vidare. Ni kanske undrar vad detta har med teknik och hälsa att göra? Ja teknikdelen talar väl för sig själv. Hälsoaspekten kommer in därför att det vi delar kanske inte alltid hör ihop med god djurvälfärd. Och framförallt handlar det om gränssättning.
 
Gränssättning är jätte svårt av den enkla anledning att det är så individuellt. Vi har så klart lagar och regler som vår regering och riksdag beslutar om som sätter tydliga gränser om vad som tillåtet eller ej. Men innanför dessa gränser finns ofta ett ganska stort svängrum. Som exempel i mitt resonemang kommer jag använda denna film på ett åsne-race, ett klipp jag själv skrattat åt och delat. Jag vill poängtera att det som fick mig att skratta var den fullständiga brist på kontroll över situationen som jockeyerna hade. I en värld där vi människor måste kontrollera allt njuter jag av se djur slå tillbaka. 
 
Men kommentarerna lät inte vänta på sig, åsnorna såg obekväma ut, de såg inte alls ut att ha roligt, filmen spär på den negativa bilden av åsnor som envisa och så vidare. Det här belyser på ett mycket bra sätt det här med skillnader i gränssättning. Medan jag skrattade åt jockeyerna tyckte andra (med all rätt) att detta var orättvist mot åsnorna. Som en person skrev "Något som är intressant med den här filmen är att den visar väldigt tydligt hur åsnorna reagerar negativt på press och i stressade situationer. Så fort de gått i mål och bara rider utan att stressa dem eller mana på dem så springer åsnorna hur fint som hälst. Helt klart något att alltid ha i åtanke vid träning och tävling med åsnor. Är åsnorna trygg med tränaren och väl förberedd på vad som förväntas av dem så tål de natulrigtviss mer press och kan även uppskatta lite extra "tjohoo" i alla fall i min erfarenhet." 
 
Far åsnorna i detta klipp illa, nej. Kunde racet skett på andra och bättre villkor, ja absolut. Kommer jag tänka till nästa gång jag delar ett klipp, kanske, men det betyder inte att jag kanske skrattar åt det hemma i min privata omgivning. Det är detta som är så bra med sociala medier tycker jag. Jag ser och läser kanske in en sak i ett klipp medan någon annan ser något helt annat och sedan kan man ha en diskussion kring detta eftersom våra gränssättningar går isär. Varför de går isär beror på en rad olika faktorer. I det fallet är det säkerligen helt avgörande att jag inte jobbar dagligdags med åsnor utan kommer enbart i kontakt med dem då och då. Medan en person som har daglig kontakt med åsnor givetvis kommer ha en helt annan uppsättning interna regler om vad som känns rätt och fel. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: