enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Sedan när blev det en rättighet att ha häst?

Kategori: Hälsa

I vakan av SVTs program Dold och problem med dåliga anställningsavtal, eller rättare sagt inga anställningsavtal för många i hästnäringen, har det uppstått en diskussion hurvida näringen klarar av att var helt vit. 
 
 
Fy fan säger jag rent ut. Menar folk helt ärligt att hästnäringen ska fortsätta med svartjobb och dåliga villkor för att sporten ska vara tillgänglig för alla. Är det ok att unga människors liv i tidig ålder slås i spillror utan rättmätig kompensation!! Sedan när blev det en rättighet att ha häst, att äga häst eller på annat sätt umgås med hästar?!
 
En häst kostar, så är det bara om man månar om hästens välfärd! Foder kostar, hovvård kostar, veterinärvård kostar, stallplats och utrustning kostar. Att försöka spara in på veterinärvård genom att gå via sociala medier eller humbug medicin är fullkomligt förkastligt!
 
Ta till exempel alla vi som driver företag kopplade till hästnäringen, så som hovslagare, veterinärer och inackorderingsstall m fl. Driver man ett eget företag skattar man bort ungefär hälften av sina inkomster. Det är inget vi som företagare kan styra, det är skatteverkets regler! Vill jag kunna plocka ut en månadslön på säg 20 000kr ur mitt företag då måste jag kunna hosta upp 40 000kr. Är jag hovslagare och skor 5 hästar om dagen, fem dagar i veckan behöver jag ta ut 400kr per skoning bara för att täcka upp min lön. Sedan måste jag ju även lägga på kostnader för inköp av material så som skor, söm, verktyg, bil, bensin mm mm.
 
Driver jag en veterinärklinik med anställda ska jag betala lön, arbetsgivaravgifter, försäkringar, pension, och jag vet inte allt. Sedan ska jag bekosta vårdmaterial som inte heller är gratis. Driver jag ett inackorderingsstall tillkommer foderkostnader, daglig skötsel, renoverings kostnader och mycket mer. Dessutom förväntas företaget gå med vinst efter att lönerna betalats ut. Det är viktigt för den ekonomiska hållbarheten. Kommer det oväntade kostnader måste företaget kunna betala för dessa.
 
Varför, varför ska inte vi kunna sätta skäliga priser utifrån våra omkostnader? Varför ska priserna sättas så att alla kan ha råd med hästar, när alla i slutändan faktiskt inte har råd! Om och om igen ser man hästar som säljs för att ägarna köpt dem billigt men inte insett hur mycket de faktiskt kostar i underhåll.
 
Varför ska personer som arbetar i stall inte kunna kräva en avtalsenlig lön som går att leva på och ett försäkringsskydd vid skador och sjukdom? Bara för att alla ska ha råd en häst? Vem har sagt att alla ska ha rätt att ha häst? Har du inte råd så har du inte råd! Köp en hamster då.
 
Jordbruket har dragits med samma ok tidigare också. Där har man lyckats utvecklas och lämna medeltidens trälsystem. Numera har djurskötare till min kännedom hyfsat bra villkor, ja åtminstone innan det blev kris för landets gris- och mjölkproducenter. Jag har själv sökt djurskötarjobb och alla har erbjudit vit lön.
 
 
 
Kommentera inlägget här: