enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Varför vill man använda en strypsnara?

Kategori: Hälsa

I förra veckan nämnde jag i korthet hur en tryggare samhälle får människor att söka fler, större och värre utmaningar för det ligger i vår natur att göra detta. Min enda källa på detta är min syster :-D
Iallafall så tog jag upp det här med att en hel generation unga ryttare numera tycker det är helt ok att rida ut i trafiken i enbart halsring. Det är det mitt inlägg kommer handla om den här gången. Dessa vidriga halsringar som ryttare använder som tyglar som slutar med att fungera som strypsnaror på hästarna.
 
Jag har inga problem med att folk rider lösgjort och avslappnat inom ett inhängnat område i halsring. Korrekt använd ger ryttaren subtila signaler till hästen via tryck från halsringen (som ligger löst an) på bog och hals. Hästen måste alltså vara så pass trygg och säker att ingen markant kraft eller tvång ska behöva användas. Jag har sett en del skriva att de använder halsringen som nödstopp. Många lägger även upp bilder där man krampaktigt håller i halsringen som då ligger och trycker konstant på hästens hals. Jag har även sett bilder där halsringen ligger så högt upp som bakom ganascherna och trycker. 
 
Alla ni som använder halsring behöver kunna grundläggande anatomi för att förstå vad som är problemet med att lägga an ett tryck från ett rep på undersidan av hästens hals. Först och främst, rep är smala ok. Ju smalare rep ju större blir kraften som verkar på en liten yta och så kallt punkttryck kan uppstå. Punkttryck kan resultera i blåmärken, svullnader och inflammationer. Långvarigt punkttryck kan även orsaka nekros, alltså att cellerna i de påverkade vävnaderna börjar dö.
 
Nu lite anatomi.
 
 
 
Om man börjar utifrån och rör sig innåt kommer alltså först huden, sedan kommer ett antal muskler, följt av luftstrupen, matstrupen, fler muskler och sedan kotpelaren. Den övre bilden visar tydligt hur pass ytligt luftstrupen faktiskt ligger. Visserligen är detta huvud frystorkat så på en levande häst kommer musklerna ha en annan storlek och form. MEN faktum kvarstår att kraftigt tryck på undersidan av halsen kan påverka luftstrupen negativt.
 
Om du följer den här länken får du en bra beskrivning av var halsringen ska vara placerad. Men även vid korrekt placering kvarstår risken för punkttryck på vävnader så som hud, muskler, ytliga blodkärl med mera om ryttaren sitter och drar i ringen istället för att låta den ligga löst an så som det var tänkt från början. Det är framförallt vikthjälper och skänklar som ska göra jobbet, så sluta stryp era hästar!
 
 
Kommentera inlägget här: