enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Med solen som motor sparar du också pengar!

Kategori: Teknik

Jag vet att temat just nu är foder, men jag tänker förrirra mig in i teknikens värld igen. Den här gången vill jag skriva ned mina tankar kring solceller. Vi har planer på att med tiden installera solceller på vårt hus. Förutom installationskostnaden så är en av sakerna vi funderar mest på vart bästa placeringen är.
 
Här avundas jag er med egna stallar lite faktiskt. Vi har grannar som satt upp sina solceller både på sitt hustak men också passat på att utnyttja den stora yta och bra läge som stalltaket erbjuder.
 
Citat vattenfall "Med solceller på taket minskar du dina elkostnader direkt. Du sparar cirka 3 500 kronor om året med vårt Solcellspaket Medium. Och på sikt kan även värdet på ditt hus öka, eftersom du sänker husets totala driftskostnad." Kikar man vidare på vattenfalls hemsida ser man dessutom att under bra förhållanden skulle ett mindre stall i princip kunna täcka elåtgången med den el solcellerna producerar.
 
I Sverige fanns det 2010 drygt 360 000 hästar i Sverige enligt jordbruksverkets statistik. Förstå hur många stallbyggnader och ridhus det finns runtom i Sverige som erbjuder toppen bra placeringsmöjligheter för solceller! 
 
 
 Bildkälla: zepfanman.com
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: