enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Gratis kanske är gott men inget din häst kan överleva på!

Kategori: Foder

Oavsett djurart är foder och utfodring avgörande för en god hälsa. Det är dessutom ett otroligt knepigt område eftersom det handlar om biologiska system. Vad menar jag med biologiska system? Ja i princip är det allt som rör djur och natur. Ta tarmen som exempel. I en fungerande tarm ska olika näringsämnen tas upp för att användas som energi och byggstenar för att organismen ska överleva. En fungerande tarm beror av många av en mängd olika faktorer, allt från en frisk tarmvägg till en god peristaltik (tarmrörelser) och inte minst tarmfloran. Alla faktorer hänger ihop på olika sätt och påverkar varandra. Till exempel kan en störd tarmflora förstöra tarmväggen.
 
Eftersom biologiska system styrs av många faktorer som vi inte kan kontrollera till 100 procent så är det också mycket svårt att förutsäga exakt vad som kommer hända om vi går in och påverkar en faktor. Låt mig ta exempel. En individ är sjuk, veterinären skirver ut antibiotika. Individen administreras antibiotika och drabbas av anafylaktisk chock. Det visar sig att den här individen inte kan äta just den här antibiotikan som normalt sätt fungerar mycket bra. Det här beror på att vi alla är lite olika. Forskningen har kommit fram till vissa saker som fungerar för de flesta, men sedan måste vi som arbetar med levande varelser gå ned på individnivå för att se om det fungerar för just den individen.
 
Låt mig ta ett till exempel. Till korna utfodrar man ibland något som kallas TMR, total mixed rations. Då blandas både grovfoder och kraftfoder till en mix, där blandningen har ett visst energivärde, sedan får en hel grupp denna blandning (oftast görs olika blandningar till olika grupper av djur inom besättningen). Inom gruppen kommer några individer få lite mer än de behöver, några precis det de behöver och några aningens för lite. Detta beror på individuella skillnader. De kanske producerar lite olika mängd mjölk, och mjölkens fetthalt kanske inte är exakt densamma. Mikrofloran i våmmen och tarmen kommer garanterat inte se exakt lika ut osv osv. 
 
 
När vi pratar om utfodring av hästar, kan jag inte och kommer aldrig ge gratis råd över sociala medier till en människa och häst jag aldrig träffat och som jag inte vet något om. Inom foderrådgivning säger inte en bild mer en tusen ord. Snarare kan man bli fullkomligt grundlurad av skuggor och dåliga vinklar. Och om jag inte får se hästen RL och känna och klämma på den hur ska jag då veta hullet? Om jag inte får sitta ned med hästägaren och prata igenom foderlistan, foderstaten och se grovfoder-analyserna hur ska jag då veta vad hästen får i sig i dagsläget? Det finns inte en människa som orkar skriva allt de stoppar i sin häst i ett inlägg på sociala medier. Om jag inte får se omgivningarna och de rådande förutsättningarna, hagar, stall/lösdrift, lagringsplats av foder mm mm hur ska jag då veta om det finns andra problem än just foderstaten som påverkar hästens hälsa? Kan det vara så att hästen äter för mycket sand eller finns det problem med skadedjur osv?
 
När jag åker på en foderkonsultation informerar jag mig även om hästens historia. Det här är nog bland det viktigaste i konsultationen. Finns det en historia av sjukdom och vilken typ av sjukdom pratar vi om isådanafall? För jag är agronom INTE veterinär och en veterinär är INTE en agronom! Jag anser det ytterligt oprofessionellt när en agronom rådger sjuka djur eller en veterinär rådger friska djur. Däremot kompletterar våra utbildningar varandra ypperligt och det bästa som kan hända ditt djur det är när du, en agronom och en veterinär samarbetar! 
 
När det gäller sjuka djur så är det det biologiska systemet eller organismen så pass påverkad att alla generella regler är satta ur spel! Om det finns skillander mellan friska djur så blir detta ännu tydligare bland sjuka djur. Och även om olika individer står med samma sjukdom kan de behöva helt olika behandlingsplaner! Jag har sjuka djur i min kundkrets men jag och hästägaren är fullt på det klara med att hen måste vända sig till sin veterinär med foderstaterna för att göra lämpliga korrigeringar.
 
Så sammanfattningsvis, vill du inte ha ihjäl din häst med gratis råd på sociala medier gör du bäst i att söka professionell hjälp.
 
 
Kommentera inlägget här: