enhasttjanst.blogg.se

Med den här bloggen vill jag öka kunskapen om hästen som biologisk varelse.

Spendera pengar för att spara pengar!

Kategori: Foder

I förra inlägget skrev jag om varför jag inte ger gratis foderråd. I detta inlägg vill jag snabbt berätta om ett hjälpmedel jag nyligen köpt som ska hjälpa mig att ge ännu bättre foderråd. Det är ett beräkningsprogram för foderstater som kallas PC-Horse, det kostade mig 3600kr i inköp och varje licensförnying kostar 1800kr. Det är också en andledning till varför jag inte kan och vill ge gratis foderråd. Jag spenderar mycket pengar för att kunna ge mina kunder de bästa råden. Kvalitet kostar, men det betalar sig också i slutändan.
 
 
Låt oss kika på ett räkneexempel:
Abbonemangspris foderkonsultation hos J.A Hästtjänst
 
1500kr per år
 
Jourbesök veterinär på obekväm arbetstid pga (utfodringsrelaterad) kolik
2000kr + (beroende på avstånd, tidsåtgång mm)
 
Akut veterinärbesök pga (utfodringsrelaterad) fång och efterföljande behandling
1000kr + veterinär (beroende på avstånd, tidsåtgång mm)
500kr + hovslagare 
1000kr + mediciner (beroende på vad och hur lång behandling)
1000kr + röntgen (beroende på var och antal plåtar)
?kr + återbesök och andra omkostnader såsom transport/bensin, lindor och annat material
 
Ni ser, det finns alltså tusenlappar att spara på att arbeta förebyggande tillsammans med foderrådgivare och veterinär.
Kommentera inlägget här: